Szájzár és láz – gyulladt bölcsességfog

Szájzár és láz – gyulladt bölcsességfog. A bölcsességfog súlyos gyulladást, szájzárat és láazt okozhat!

Csak egy rövid bejelentkezés következik. Azért is, hogy más ne járjon így tulajdonképpen, a hölgy, aki most sürgősséggel jelentkezett be hozzám. Mindig van egy ilyen fenntartott időpontunk ilyen páciensünk részére, s ez általában meg is telik, de ebben az esetben egy olyan triviális dologból van egy viszonylag rosszabb  helyzet, ezért szeretném megmutatni.

A felvételen itt van egy bal alsó 8-as bölcsességfog.

Akik többször nézték már ezeket a CT elemzéseket, azok már jól tudják, hogy a jobb kezünkhöz esik a páciens bal oldala, tehát mintha szemben lenne velünk.

Nos, itt van egy egyszerű eset, ami tök sima lenne, egy bal alsó bölcsességfog, vele szemben nincs antagonista, tehát felső bölcsességfoga nincsen a páciensnek, s azt is látjuk, hogy a bal felső 6-os foga is hiányzik. Ha már itt tartunk, a bal felső 5-ös fog elég furcsa, mert valami csapszerű dolog van benne, de alatta nincs gyökértömés.

Ez a hölgy úgy jelentkezett, hogy elég magas láza van, szájzára is van. Az imént adtam neki injekciót, hogy ki tudjuk nyitni a száját, s ha kap vezetéses injekciót és helybe is egy csomót, az valamit segít, de azért majd rá kell segíteni, hogy ki tudjuk nyitni a száját. Gyulladt, vöröses az egész nyálkahártya, nagy fájdalma van és lázas is.

Ezek a dolgok abból származnak ilyenkor, hogy ezen a CBCT felvételen látjuk, hogy itt van a bölcsességfog, s azt is látjuk, hogy mögötte van egy bizonyos mennyiségű csonthiány. Ez már utalhat egyébként gyulladásra, de lehet a fogzacskó maradéka is.

Általában ez gyulladásra utal egyébként, már a CT képen is, de a szájban megvizsgálva én tudom, hogy erre a csücsökre, a bölcsességfognak erre a csücskére ráhajlik az íny, szóval nem törte át az ínyt, s ilyenkor képződik itt egy zacskó, egy gyulladásos tasak, ami a CBCT-n a nyoma. Ilyenkor ez piszok csúnya gyulladásokat tud csinálni, s a hölgynél is az van. Most ilyen gyulladt állapotban fogjuk ezt a bölcsességfogat eltávolítani.

Lehet ezen lamentálni, hogy eltávolítsuk, vagy ne távolítsuk, de ez a hölgy most lázas, a száját kinyitni nem tudja, elesett állapotban van, az antibiotikumot egy már fogorvos elkezdte neki adagolni. Sajnos az ilyen esetekben az antibiotikum nem hoz általában megoldást, hanem inkább oki terápiát kell alkalmazni, mint az orvostudományban általában, és a kórokot kell megszüntetni, márpedig a kórok a bölcsességfog körül létrejött gyulladás. Úgyhogy megyek és megcsináljuk ezt a műtétet.

Még megmutatom érdekességként a másik oldali helyzetet.

A jobb oldalon felül egy belékelődött impaktált felső bölcsességfog látható. Jobb oldalt alul pedig azt látjuk, hogy a 6-os fog megvan, tehát az első nagyőrlő fog, a 6-os. Itt vannak a kisőrlők, a 4-es és az 5-ös. A 7-est valamikor jó régen kihúzták és a 8-as fog egy picit előrejött a középvonal felé. Ez ilyenkor természetes. Ez általában nem egy testes elmozdulás, vagyis nem a fognak a gyökérrésze és a koronai része együtt jön előrefelé, hanem általában ez egy ilyen dőlés, mint a képen is látható, hogy a 6-osnak és a 8-asnak a tengelye az szöget zár be egymással, ebbe a résbe bedőlt a 8-as fog. Ez történik akkor, ha valakinek nem pótolják időben a hiányzó fogát.

Nagyon javasolt lett volna ide beültetni egy implantátumot, a 8-ast pedig eltávolítani. Az, hogy fog egyébként nem normális irányba kapja a terhelést, látjuk, itt, előtte ebből kis V-alakú behúzódásból és csontfelszívódásból is.

A tanulság, hogy ezért is kell az olyan implantált bölcsességfogakat, amire részben rálóg az íny és ott egy tasak alakul ki, időben eltávolítani, hogy ne akkor kelljen eltávolítani, amikor az egész gyulladt lesz, a beteg tökre rosszul van, lázas, elesett, és arról nem is beszélve, hogy ilyen tasakokból, bölcsességfog koronája körüli tasakokból nagyon súlyos gyulladások is ki tudnak alakulni.