Bölcsességfog fájdalom: milyen panaszokat és problémákat okoznak a bölcsességfogak?

Bölcsességfog fájdalom: sokan ismerik ezt az érzést. De milyen panaszokat és milyen problémákat okozhatnak a bölcsességfogak? Vegyük sorra őket!

bölcsességfog fájdalom

A bölcsességfogak a fogazat torlódását idézhetik elő

1. Helyhiány miatt a bölcsességfogak az előttük álló fogazat (azaz a teljes fogazat) torlódását idézhetik elő

A bölcsességfogak számára a legtöbb esetben nincs elegendő hely. Ilyenkor a teljes fogazatot a középvonal felé (azaz előre) tolják. A torlódott fogazat persze fogszabályozással szabályossá alakítható, de önmagától normális pozícióba kerülni nem fog. Ezt sokkal egyszerűbb megelőzni a bölcsességfogak eltávolításával.

2. Ha a bölcsességfog előtörésének (kinövésének) csak részleges akadálya van, és egy ponton át tudja törni a szájüreg nyálkahártyáját (azaz kicsit kibújik az ínyből), akkor a fog és az íny között tasak képződik – az eredmény: bölcsességfog fájdalom

A tasakba kórokozók, ételmaradékok juthatnak, és ilyenkor gyulladás alakul ki. A bölcsességfog gyulladása igen heves fájdalommal, szájzárral, bűzös lehelettel, magas lázzal és duzzanattal jár. A

A részben áttört bölcsességfogak körül súlyos gyulladások jöhetnek létre

bölcsességfog fájdalom megakadályozására célszerű a részben áttört bölcsességfog eltávolítása – még a bölcsességfog fájdalom, bölcsességfog gyulladás kialakulása előtt. Ha a kórkép már kialakult, nehezebb segíteni, mert a szájzár illetve a gyulladt szövetek miatt az érzéstelenítés nehezen kivitelezhető. Az antibiotikus terápia sok esetben segít ugyan, de csak lassan, és a kórokot nyilván nem szünteti meg; ezért az akut panaszok (részleges) megszűnése után el kell távolítani a kóroki tényezőt, vagyis a bölcsességfogat.

3. Fogszabályozó kezelés előtt javasolt a bölcsességfogak eltávolítása

A kinövő, torlódást okozó bölcsességfog a hosszadalmas és bonyolult fogszabályozó kezelés teljes tönkretételét okozhatja. Ebben az esetben tehát nem a bölcsességfog fájdalom a fő ok, hanem annak megelőzése, hogy a hosszas fogszabályozási kezelés eredménye “megsemmisüljön”.

4. Az áttörésben visszamaradt (a csontban elhelyezkedő) bölcsességfog állcsontciszta képződését idézheti elő

A ciszta a fogat egyébként részben körülvevő ún. fogzacskóból képződik a legtöbb esetben. A ciszta, ha netán kommunikálni kezd a szájüreggel (azaz egy átjárás képződik közöttük), igen súlyos gyulladásos folyamat kialakulási helye lehet.
A ciszta növekedése miatt pedig a csontállomány folyamatos pusztulása akár az állkapocs spontán eltörését is előidézheti.Az állcsontciszta nem jár bölcsességfog fájdalommal, hanem a legtöbb esetben véletlen leletként észleljük a CBCT-felvételen.

A bölcsességfog az előtte álló fog szuvasodását, fájdalmát idézheti elő

5. A második nagyőrlő, vagyis a hetes fogak (azaz a bölcsességfog előtti fog) hátsó felszínének feszülő bölcsességfog szuvasodást okozhat.

Ennek az az oka, hogy bölcsességfog és a második nagyőrlőfog között tisztíthatatlan rés alakulhat ki.

6. A ki nem nőtt bölcsességfog az alsó állcsontban idegbántalom-szerű fájdalmak okozója lehet – bölcsességfog fájdalom

Ennek az az oka, hogy az állkapocsban futó ideghez közel helyezkedik el, és annak nyomása miatt a tompa sajgástól, a heves fájdalomig sokféle, az idegszál nyomása által keltett fájdalom okozója lehet. Ez is egyfajta bölcsességfog fájdalom.

7. Önmagában a bölcsességfog előtörése is fájdalommal és / vagy szájzárral járhat: bölcsességfog fájdalom

Ilyenkor vagy a bölcsességfog eltávolítása, vagy – nagyon ritkán –  ha a normális előtörésére lehetőség van, annak segítése merül fel. Azokban a ritka esetekben tehát, amikor a bölcsességfog elfogadhatóan elő tud törni, és például az első nagyörlő fog hiányzik, az előtörés segítésére is vannak módszerek. A bölcsességfog megőrzése azonban csak akkor indokolt, ha a rágásban részt tud venni, a páciens azt megfelelően tudja tisztítani, illetve ha a későbbiekben protetikai (fogpótlási) szempontból felhasználható.

Érdemes tudni, hogy a bölcsességfog fájdalom mindig kórjelző: vagy azt jelenti, hogy a bölcsességfog nem fér el, és ezért feszíti a környező szöveteket, vagy pedig már gyulladást jelez. A bölcsességfog gyulladása súlyos, akár életet veszélyeztető állapothoz is vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a bölcsességfogak eltávolítása (bölcsességfogak kihúzása, műéti eltávolítása, stb.) szájsebész szakorvosi feladat.

Számos esetleírás, tudnivaló és műtéti fotó található a BÖLCSESSÉGFOG.COM weboldalon! Tájékozódjon Ön is!
További műtéti fotók és információk a BÖLCSESSÉGFOG – A SZÁJSEBÉSZ VÁLASZOL Facebook-csoportban!

A blogban még számos bölcsességfogakkal kapcsolatos bejegyzést talál. Ilyen például a Bölcsességfogak eltávolítása altatásban című bejegyzés.

Szintén figyelmébe ajánlom YOUTUBE-csatornámat, mert ott is számos kérdésére kaphat választ a bölcsességfogakkal kapcsolatos videókból.