GYIK – Bölcsességfog

Mennyi a gyógyulási idő bölcsességfog-műtét után?
Egy „sima” bölcsességfog eltávolítás után másnap lehet dolgozni, vagy iskolába menni.
Műtéti bölcsességfog-eltávolítás után három nap gyógyulási időre szükség van.
Mennyi idővel a bölcsességfog-műtét után szedjük ki a varratokat?
A bölcsességfog-műtétet követően egy hét után távolítjuk el a varratokat. Sokszor alkalmazunk felszívódó varratot, de ezt is „kiszedjük” egy hét után, ha még bent van.
Fáj-e a bölcsességfog-műtét?
A mai korszerű érzéstelenítőszerek teljes fájdalommentességet biztosítanak. Én magam sem tudok úgy, azzal a tudattal dolgozni, hogy fájdalmat okozok. És egy izgő-mozgó, fájdalmat megélő páciensen sem lehet dolgozni, szóval közös érdekünk a teljes fájdalommentesség.
Mit kell tenni, ha szájzár alakult ki a bölcsességfog-műtát után?
Nem mindegy, hogy a szájzár mikor alakul ki. Ha bölcsességfog műtét nélkül, akkor haladéktalanul keresse fel a szájsebészét.
Ha a bölcsességfog eltávolítása után alakul ki a szájzár, akkor az egy bizonyos mértékig és ideig normális. Tudnia kell azonban, hogy ilyenkor nem szabad nyugalomba helyezni az állkapcsot, hanem éppen ellenkezőleg, rágni kell, mozgatni kell (jó például, ha rágózik), mert ez fog segíteni abban, hogy mennél előbb kinyíljon a szája.
Milyen problémákat okozhatnak a bölcsességfog?
Csak felsorolásszerűen: fogazat torlódása, gyulladás, szájzár, kellemetlen szájszag, előtte álló fog elszuvasodása, szájhigiéné „lerontása”, erős fájdalmak, állcsontciszta, idegbántalom-szerű fájdalmak.
Altatásban, vagy helyi érzéstelenítésben érdemes eltávolíttatni a bölcsességfogakat?

Egy bölcsességfog eltávolításához a helyi érzéstelenítés bőven elegendő.
Egy alsó, és ugyanazon oldali felső bölcsességfog egyidejű műtéti eltávolítása szintén minden további nélkül elvégezhető helyi érzéstelenítésben.
Kétoldali alsó bölcsességfog egyidejű, helyi érzéstelenítésben történő eltávolítását el kell kerülni. Ilyenkor vagy általános érzéstelenítést (altatást) kell alkalmazni, vagy a bölcsességfogakat más időpontban kell eltávolítani.
Négy bölcsességfogat egyidőben altatásban kell eltávolítani.
Természetesen a páciens kifejezett kérésére négynél kevesebb bölcsességfog is eltávolítható altatásban.

Lehet-e otthon kezelni a gyulladt bölcsességfogat?
Lehetni lehet, de nagyon nagy felelőtlenség. A bölcsességfog gyulladásai súlyos gyulladásos kórképek elindítói lehetnek. Ezért ilyen esetben azonnal szájsebészhez kell fordulni.
Milyen érzés, ha nő a bölcsességfog?
Röviden: vacak. Fáj, nyilal, gennyedzik, begyullad. Irány a szájsebészet.
Lehet-e góc a bölcsességfog?
Igen, lehet. A krónikusan gyulladt bölcsességfog góc a szervezetben.
Antibiotikum hatásos-e a bölcsességfog-gyulladásra?
Vagy igen, vagy nem. Erre a kérdésre vizsgálat nélkül nem lehet felelősséggel válaszolni. A félrekezelt gyulladt bölcsességfog súlyos gyulladásos kórképek okozója lehet.
Miért szükséges CBCT-vizsgálat a bölcsességfog-műtét előtt?
Azért, mert az így nyert felvételeken a bölcsességfog pozíciója nagy biztonsággal megítélhető, és megmérhető az is, hogy a bölcsességfog milyen távol van az állkapocsban futó idegtől.
Mit nevezünk bölcsességfognak?
A bölcsességfog a 3. nagyőrlő, vagyis a fogazat 8. foga minkét oldalon. Általában 16-25 éves kor között bújnak ki. Áttörésük, kinövésük az esetek jelentős részben kellemetlen, vagy fáj és gyulladást okoz. A bölcsességfogak általában nem férnek el az állcsontban.
Miért alakul ki sokszor ínygyulladás a bölcsességfogak körül?
Azért, mert a bölcsességfogak körüli íny tisztítása nehéz, sokszor teljesen kivihetetlen. Ez is az egyik oka annak, hogy a bölcsességfogakat el kell távolítani.
Mennyi ideig tart a bölcsességfog eltávolítása?
Ez attól függ, hogy hány bölcsességfogat távolítunk el egyszerre.
Persze elsősorban nem is az időfaktor a fontos, hanem az eltávolítás minősége. Ezzel ugyanis a szövődmények és a későbbi problémák elkerülhetőek.
Mivel 1996 óta foglalkozom a bölcsességfogak műtéti eltávolításával, már elég jól megismertük egymást…