Milyen életkorban a legjobb eltávolítani a bölcsességfogakat?

Bölcsességfog műtét Budapesten altatásban

Nem mindegy, hogy a bölcsességfog műtéti eltávolítása milyen életkorban történik meg. Nem ritka, hogy középkorúak bölcsességfogait távolítjuk el műtéti úton, de ők a gyógyulási időszakot jobban megszenvedhetik.
Mégis, mi az ideális életkor a bölcsességfogak eltávolítására?

Ha a saját pácienseim életkorából indulok ki, nevezetesen abból, hogy milyen életkorban távolítjuk el a legtöbb bölcsességfogat, akkor arra az eredményre jutok, hogy 26-28 éves korban van a legtöbb általam végzett bölcsességfog-műtét.
Ha azt vizsgálom, hogy mikor vészelik át a műtét utáni időszakot minden probléma és fájdalom nélkül a páciensek, akkor viszont picit fiatalabb, a 22-24 éves időszak a legkedvezőbb.

Van-e arra szakmai ajánlás, hogy milyen életkorban a legjobb elvégezni a bölcsességfog-műtétet?

A nemzetközi szakirodalom a bölcsességfog műtét elvégzésének időpontjára a 24 éves kort ajánlja, pontosabban a 24 éves kor javasolja, mint a bölcsességfog-műtét felső korhatárát. S hogy miért?

Azért, mert ebben az életkorban záródik a foramen apicale, azaz a fog csúcsán lévő is lyuk, amelyen az erek és idegek ki-, és belépnek a fogba. Ha ez záródott, a bölcsességfogak műtéti eltávolítása műtéttechnikailag nehezebbé válik.

A bölcsességfogak műtéti eltávolításának ideális időpontját 17-24 éves életkoran határozhatjuk meg. Ezen életkort követően jelentős mértékben emelkedik meg a szövődményes gyógyulások száma.

Mindez nem azt jelenti természetesen, hogy idősebb korban nem kell eltávolítani a ki nem nőtt vagy részben kinőtt, esetleg teljesen kinőtt bölcsességfogakat. De azt jelenti, hogy a 17-24 éves kor között egyszerűbb, könyebb, gyorsabb a műtét, és a gyógyulás feltételei is jelentősen kedvezőbbek ekkor.

Bölcsességfog műtét Budapesten altatásbanSajnos azonban az én pácienseim átlagéletkora néhány évvel magasabb ennél. Nem ritka (sőt, gyakori), hogy középkorú, és időnként kifejezetten időskorú páciensek bölcsességfogait távolítjuk el. A legidősebb “bölcsességfogas” páciensem 92 éves volt…

Ha az egészségtudatosság oldaláról közelítjük meg e témát, akkor leszögezhetjük, hogy ideális esetben 17-24 éves korúak bölcsességfog-műtétei után a legsimább a gyógyulás és legkevesebb a posztoperatív fájdalom. (A fájdalom idősebb életkorban sem kibírhatatlan, de az biztos, hogy a 17-24 éves korosztályban szinte semmi.)
Ezért fontos, hogy a nagy valószínűséggel később problémát okozó bölcsességfogat ebben az életkorban távolítsuk el, mert ez az ideális időpontja a korszerű preventív eltávolításnak, azaz annak, hogy a bölcsességfogaktól még azelőtt megszabaduljunk, hogy azok problémát és panaszt okoznának!

Szakirodalmi hivatkozás
DR. PAPP ZSÓFIA KRISZTINA, DR. SZMIRNOV GYÖRGY, DR. CSOMÓ KRISZTIÁN, DR. IVÁNYI ATTILA, DR. JOÓB-FANCSALY ÁRPÁD: Az életkor szerepének retrospektív vizsgálata a bölcsességfogak eltávolításában
(FOGORVOSI SZEMLE 113. évf. 4. sz. 2020. 116–122.)

Milyen panaszokat és problémákat okoznak a bölcsességfogak? KLIKK IDE!

Szeretne megnézni bölcsességfogas eseteket? KLIKK IDE!

További műtéti fotók és információk a BÖLCSESSÉGFOG – A SZÁJSEBÉSZ VÁLASZOL Facebook-csoportban!

A blogban még számos bölcsességfogakkal kapcsolatos bejegyzést talál. Ilyen például a Bölcsességfogak eltávolítása altatásban című bejegyzés.

Szintén figyelmébe ajánlom YOUTUBE-csatornámat, mert ott is számos kérdésére kaphat választ a bölcsességfogakkal kapcsolatos videókból.