Gyulladt bölcsességfog szövődményei

Gyulladt bölcsességfog szövődményei – milyen szövődményei lehetnek a gyulladt bölcsességfognak?

A kérdés önmagában rejt egy ellentmondást, vagy egy félreértést, de inkább a félreértés a helyes szó. Tehát szövődményei egy műtéti beavatkozásnak lehetnek. Ezek olyan, a betegség természetéből fakadó, nem kívánatos dolgok, amik a műtéttel egyébként összefüggésben jönnek létre, de benne vannak, mint negatív következmény, mint negatív lehetőség egy műtét kapcsán, tehát valami ilyesmi a szövődmény.

Szóval nem a gyulladt bölcsességfognak vannak szövődményei, hanem… ebből rögtön két kérdést is tudunk csinálni:

A bölcsességfog eltávolításának milyen szövődményei lehetnek?

Kivesézhetjük ezt a dolgot, de talán címszavakban:

A bölcsességfog eltávolításának egyik szövődménye a műtét után kialakuló közvetlen gyulladás, szájzár. Szóval, ilyenkor – mint ahogy egy másik kérdésben erre már felhívtam a figyelmet – ha néhány nap után nem csökken az a duzzanat, ami a bölcsességfog körül kialakult, vagy a páciens orcáján kialakult, akkor tulajdonképpen (mondjuk, legyen ez három nap), akkor el kell menni szájsebészhez, még akkor is, ha ez a varratszedés időpontja előtt van. Szóval ez az egyik lehetséges szövődmény.

Vannak olyan lehetséges szövődmények, amikről nem is akarok beszélni, pld. szomszédos fogak sérülései, meg ilyen triviálisabb szövődmények. De, egy nagyon fontos szövődményről beszéljük, alsó és felső bölcsességfogak esetén is:

Az alsó bölcsességfog eltávolításának egyik lehetséges szövődménye az állkapocsban futó ideg sérülése. Az állkapocsban futó ideg az az V/5. agyideg hármas ága, „nervus alveolaris inferior”-nak hívják, ami az állkapocs felhágó ágának belső részén lép be a csontba, szépen előre megy egy csatornába és valahol a 4-es, 5-ös fog foggyökere alatt néhány milliméterrel egy kis lyukon kilép, innen már „nervus mentalis”-nak hívjuk és érzőleg beidegzi az állcsúcsot, az alsó fogakat, s nagyjából az ínyt, no, meg az ajaknak azt a felét, amelyik állkapocs félről szó van.

Tehát ez egy érző ideg. Amikor a páciensek azt kérdezik, hogy „lebénulhat-e az arcom bölcsességfog eltávolítás kapcsán?” – akkor az nem bénulhat le, mert a bénulás szó önmagában valamilyen mozgatóidegnek a sérülését sejteti. Tisztázzuk azt is, hogy alapvetően kétféle ilyen ideg van mondjuk az emberi szervezetben, mondjuk az érző-, meg a mozgató. Mivel az V. agyideg 3-mas ága az egy érző ideg, ezért a „lebénulás” szó ide nem adekvát, itt ilyenkor érzéskiesésről beszélünk. Nem a mozgatás szűnik meg, mert azt egy másikig ideg – azt majd egy VII. agyidegnek hívjuk, ami az arc mozgatását fogja befolyásolni – az V. agyideg az ezen a területen érzőidegként szerepel.

Az alsó bölcsességfogak gyökeréhez piszok közel helyezkedik el ez a csontcsatorna. Magát a csontcsatornát azt CBCT felvételen nagyon szépen látjuk és meg is tudjuk mérni.

Itt egy nagyon fontos részhez értünk. Tehát nélkülözhetetlen és kihagyhatatlan a bölcsességfogak műtéti eltávolítása előtt a CBCT vizsgálat, mert azon három dimenzióban tudunk tájékozódni a bölcsességfog és az állkapocsban futó ideg viszonyáról.

És a felső bölcsességfog kapcsán is egy elég kellemetlen szövődményről akkor:

A felső bölcsességfog nagyon közel van az arcüreghez. Előfordul az is, hogy magának az arcüregnek tulajdonképpen egy adott területe maga a bölcsességfog, ott hátul, fölül, a fala.

Amikor a bölcsességfogat eltávolítjuk, az olyan, mintha a hordóból a dugót ilyenkor kihúznának, megnyílik az arcüreg és úgy mondjuk, azt mondjuk, hogy egy antrooralis fistula képződik. Itt az antro az az sinus maxillaris, vagyis az arcüreg lesz, s ilyenkor kommunikál a szájüreggel az arcüreg. Ezt a kommunikációt azonnal meg kell szüntetni, tehát be kell zárni az arcüreget abban az esetben, ha a 8-as fog eltávolítása kapcsán az megnyílt. Ezt néha nem könnyű észrevenni, de be kell zárni. Úgyhogy, ezen szövődmények elkerülése miatt is én azt javasolom, és ezen szövődmények elkerülése miatt is fontos, hogy olyan ember távolítsa el műtéti úton a bölcsességfogat, akinek abban mondjuk  nagy gyakorlata van, nyilván szájsebész szakorvos és mondjuk úgy, hogy ért a bölcsességfogakhoz.

Gyulladt bölcsességfog szövődményei – ez volt alapvetően a kérdés, s mint mondottam az előbbiekben, hogy a műtéti eltávolításnak vannak szövődményei, de a gyulladt bölcsességfognak inkább következményei vannak. Ez is egy érdekes dolog.

Gyulladt bölcsességfog szövődményei: egy gyulladt bölcsességfog kapcsán a probléma eleve az, hogy van a szervezetben egy gyulladás. A gyulladás kapcsán toxinok szabadulnak fel a szervezetben.  Ha nagyon sok toxin szabadul fel a szervezetben és a gyulladás továbbterjed, akkor megvan az esélye annak, hogy az illető szkeptikussá válik és egy bölcsességfoghoz kötődő gyulladásba egyébként simán bele is lehet halni.

A bölcsességfog gyulladásának például egy másik következménye a szájzár. Azt úgy kell elképzelni, hogy az illető egyáltalán nem tudja kinyitni a száját, tehát teljesesen zárva van. Ilyenkor mi, szájsebészek kicsit nehezebb helyzetben vagyunk, de azért meg szoktuk oldani, tehát ki kell nyitni ilyenkor a szájat úgy, hogy az ne fájjon. Erre vannak bizonyos fogások, amivel ezt jól meg lehet csinálni.