Góc, vagy gócbetegség okozója lehet-e a bölcsességfog?

Bölcsességfog góc – góc, vagy gócbetegség okozója lehet-e a bölcsességfog?

A góc az egy olyan letokult gyulladás, vagy valahol a szervezetben lévő gyulladás, ami a szervezet távoli részén egy másodlagos betegséget hoz létre. Ezt nevezzük secunder megbetegedésnek.

Nem akarom elkezdeni felsorolni, hogy mik ezek a gócok, de a fogászati gócok azok nagyon gyakoriak. Ezeknek a gócoknak az eltávolítása után, hogyha a secunder betegség elmúlik, akkor retrosprective azt meg tudjuk állapítani, hogy igenis az egy góc volt.

Azonban vannak olyan tipikus röntgenjelet adó fogászati elváltozások, gyökércsúcs körüli tályogok, ciszták, granulomák például, de akár a szuvas fogak is, vagy fogágybetegség, vagy a bölcsességfogak körüli gyulladások, amik tipikus gócok a szervezetben.

Ezzel mi akkor szoktunk a legtöbbször találkozni, mikor a kedves kardiológusok, szívsebészek elküldik  hozzánk a pácienst. A páciens ilyenkor már általában járt fül-orr-gégészeten, vagy nőgyógyászaton, vagy urológián, tehát több helyen, de gyakorlatilag sehol nem találtak nála gócot, s amikor végre eljött ide hozzánk, megnézzük, s 4-5 foga is gócosnak minősíthető, de az ő műtéte – mondjuk egy szívműtét, vagy gerincműtét – feltételezi azt, hogy teljesen gócmentes legyen.

Ilyen esetben ezzel nem lehet vacakolni, ha góc van valamelyik fogon, akkor azt kezelni kell, mert az illető addig nem fog műtétre kerülni, amíg a legkisebb mértékig is nem derül ki, illetve nem íródik le, hogy ő az adott területen gócmentes, például a fogazata gócmentes, ugyanis előfordulhat, hogy a nála szükséges műtét kapcsán a góca miatt komplikációk lépnek fel, s hogy ez mennyire fatális lehet, mondjuk egy szívműtét kapcsán, nem is kell hosszasan magyaráznom.