Napraforgós ház: Ó utca 6.

2021.02.27.

Az Ó utca 6. szám alatt (ami előbb Neugasse, majd Altgesse volt)  a Steiner-testvérek, Ármin és Ferenc befektetési céllal bérházat építettek 1905-ben, amit három év múltán továbbadtak Ónodi Adolf doktornak, egy neves gégészprofesszornak, az Orvostudományi Kar címzetes rendkívüli tanárának. A doktor maga is itt lakott, az első emeleten. A harmadikon Weinwurm Antal cinkográfiai műhelye működött, a földszinten pedig cipőüzem. És egyes források szerint valahol a házban egy bordély is helyet kapott – mint az Ó utca olyan sok házában egykoron.

A ház a II. Világháború idején belövést kapott, de még ezt is kibírta. Nem úgy az IKV-s időket: 1981-ben leomlott a kémény, potyogott a vakolat. A gyerekeket még az udvarra sem engedték ki játszani, hogy agyon ne csapja őket valami. Aládúcolt gangok, megtámasztott falak, düledező oszlopok – ilyen beteg volt az Ó utca 6. a szocializmus idején. A régi idők hangulatából csak néhány darabka maradt: egy harmadik emeleti lakásban őrizték az ólomüveg-ablakot, és volt még egy régi, kék színű virágmintás wc-csésze is, „wash out closet” felirattal.

A ház azonban felébredt Csipkerózsika-álmából. Néhány évvel ezelőtt kívül és belül is megújult, megtartva, sőt sok helyen visszaállítva a régi formákat. Megújult a hangulatos udvar a kúttal, a korsóból vizet öntő lánnyal, a lépcsőkkel, a gangok ajtóinak gyönyörű üvegeivel. Ismét kinyíltak a napraforgók: a korlátokon és a körfolyosón is ott mosolyognak. Ilyen felújítást kívánunk minden budapesti háznak.

A házban van most már az én munkahelyem is, így lesz alkalmam jobban elmélyedni az Ó utca 6. történetben.  Szerintem meg is fogom írni…

Ó utca 6. Lászlófy szájsebész

Ó utca 6. fogászat és szájsebészet