Összefügg a parodontitis, a stroke és az Alzheimer-kór?

Összefügg a fogágybetegség, az agyvérzés és az Alzheimer-kór?

2023.07.18.

Fogágybetegség, agyvérzés, Alzheimer-kór: összefüggenek-e ezek a kórképek? Aki sokat olvas szakirodalmat, az tudja, hogy egy ilyen kérdés után szereplő kérdőjel három felkiáltójellel egyenértékű.

Az egészséges íny - a gyulladásmentes egészséges íny a kivánatos, ennek fenntartása a cél. Egyetlen lehetséges megoldás, ha a páciens rendszeresen professzionális szájhigiénés kezelésen vesz részt

Az egészséges íny – a gyulladásmentes egészséges íny a kivánatos, ennek fenntartása a cél. Egyetlen lehetséges megoldás, ha a páciens rendszeresen professzionális szájhigiénés kezelésen vesz részt

Régóta “lebeg” az az álláspont a tudományos körökben, hogy a fogágybetegség, az agyi-érkatasztrófa és az Alzheimer-kór között lehet összefüggés. Mi magunk nem győzzük hangsúlyozni, hogy milyen fontos az évente elvlgzett professzionális szájhigiénés kezelés. Ennek a közleménynek a birtokában azonban nem túlzás kijelenteni, hogy súlyos következmények előzhetőek meg a professzionális szájhigiénés kezeléssel! De lássuk a közleményt!

A legújabb kutatások megerősítették a parodontitisnek, vagyis a fogágybetegségnek a neurológiai betegségek gyakoribb előfordulására gyakorolt hatását, különösen a stroke és az Alzheimer-kór fokozott kockázatát. A Spanyol Fogászati és Osseointegrációs Társaság (SEPA) és a Spanyol Neurológiai Társaság (SEN) nemrégiben közzétett egy jelentést a témával kapcsolatos legfrissebb adatokkal. A jelentés áttekinti, aktualizálja és bemutatja az ezzel a kapcsolattal kapcsolatos legújabb tudományos bizonyítékokat és emellett gyakorlati ajánlásokat is tartalmaz, amelyeket a fogászati klinikákon és a neurológiai központokban alkalmazni kell.

A gingivitis, vagyis ínygyulladás professzionális szájhigiénés kezelés nélkül törvényszerűen fogágybetegségbe csap át. A képen ínygyulladás látható.

A gingivitis, vagyis ínygyulladás professzionális szájhigiénés kezelés nélkül törvényszerűen fogágybetegségbe csap át.  A képen ínygyulladás látható.

Mint Yago Leira, DDS, PhD, parodontológus és a SEPA-SEN munkacsoport koordinátora a Medscape spanyol kiadásának elmondta: “A tudományos jelentés fő tanulsága, hogy a parodontitisben szenvedő betegeknél közel kétszer nagyobb az Alzheimer-kór kialakulásának kockázata, és háromszor nagyobb az ischaemiás stroke kockázata”.

A jelentés adatai azt mutatják, hogy a parodontitisben szenvedő egyéneknél 2,8-szor nagyobb az ischaemiás stroke kockázata. A vérzéses stroke-ra vonatkozó rendelkezésre álló bizonyítékok azonban ellentmondásosak.

Hogyan befolyásolja a fogazat és a fogágy állapota a szív- és érrendszeri betegségek lefolyását és az Alzheimer-kór kialakulását?

Megfigyelési tanulmányok kimutatták, hogy azok, akiknek volt már ischaemiás stroke-juk, és diagnosztizálták náluk a fogágybetegséget nagyobb eséllyel szenvednek el agyi érrendszeri katasztrófát, mint a fogágybetegségben nem szenvedők.

A fogágybetegség stádiumai - Összefügg a parodontitis, a stroke és az Alzheimer-kór?Az egészséges íny gyulladásával ínygyulladás, azaz gingivitis jön létre. A folyamat kezelés és rendszeres szájhigiénés kezelés nélkül fogágybetegségbe torkollik.

A fogágybetegség stádiumai – Összefügg a parodontitis, a stroke és az Alzheimer-kór? Az egészséges íny gyulladásával ínygyulladás, azaz gingivitis jön létre. A folyamat kezelés és rendszeres szájhigiénés kezelés nélkül fogágybetegségbe torkollik.

Ami az Alzheimer-kórral való kapcsolatot illeti, a járványtani tanulmányok metaanalízisei azt mutatják, hogy a parodontitis 1,7-szer nagyobb kockázattal jár a demencia e típusának kialakulásában, és hogy a kockázat megháromszorozódik (!) a parodontitis súlyosabb formáiban szenvedő betegek körében.

Előrehaladott fogágybetegség. Erről az állapotról szól ez a cikk. Nagyon úgy néz ki, hogy közvetlen összefüggés áll fenn az ilyen állapot, az agyi érkatasztrófa (agyvérzés) és az Alzheimer-kór között.

Ugyanakkor a tanulmányok arra utalnak, hogy a demenciában vagy neurokognitív károsodásban szenvedő egyéneknél nagyobb a parodontitis kockázata. Más tanulmányok azt mutatják, hogy a parodontitisben szenvedő egyének rosszabb eredményeket érnek el a kognitív funkciókat vizsgáló különböző neuropszichológiai teszteken.

“Van egy lehetséges biológiai magyarázat ezekre az epidemiológiai eredményekre. A jelentés arra a következtetésre jut, hogy a baktériumok és endotoxinjaik, valamint a vérben keringő proinflammatorikus mediátorok által kiváltott alacsony fokú krónikus, szisztémás, immunmediált gyulladásos válasz hozzájárul a különböző biológiai folyamatokhoz, amelyek részt vesznek a neurológiai károsodásban és az agyi iszkémiában” – mondta Dr. Yago Leira, aki a jelentés egyik szerzője.

Dr. Ana Frank, PhD, a tanulmány másik szerzője a madridi La Paz Egyetemi Kórház neurológiai osztályának vezetője és a SEPA-SEN csoport tagja a Medscape spanyol kiadásának kifejtette, hogy a stroke és az Alzheimer-kór kialakulásában szerepet játszik a teljes agy (érrendszer, neuronok és asztrociták) krónikus kitettsége a periodontális fertőzés káros hatásainak. “Bár alacsony intenzitású, ez [az expozíció] elegendő ahhoz, hogy elindítson egy eseménysorozatot, amely végül érrendszeri endotélsérüléshez, a neuronok és asztrociták változásaihoz és a neuropil károsodásához vezet”.

A megelőzés a megoldás? A fogágybetegség kezelése megelőzi a sztrókot és az Alzheimer-kórt?

Egy sajnálatos kép: ezt az állapotot periimplantitisznek, azaz implantátum körüli gyulladásnak nevezzük, amely nagyon hasonlít a fogágybetegséghez és minden valószínűség szerint ez is hasonlóképpen rizikótényező

Leira bizonyítékokat idézett arra, hogy a parodontális kezelés a stroke és a demencia megelőzésének egyik eszköze lehet. Rámutatott, hogy számos tanulmányban megfigyelték, hogy a különböző szájegészségügyi beavatkozások (pl. időszakos fogászati profilaxis vagy parodontológiai kezelés) és a rendszeres fogorvosi látogatások csökkentik a demencia és a stroke kialakulásának kockázatát. “Jelenleg azonban nem rendelkezünk olyan randomizált klinikai vizsgálatokkal, amelyeket arra terveztek, hogy megvizsgálják, hogy a parodontális kezelés elsődleges vagy másodlagos megelőző intézkedés lehet-e ezekkel a neurológiai betegségekkel szemben. Jelenleg több kutatócsoport van az Egyesült Államokban és Európában, köztük a miénk is, amelyek klinikai vizsgálatokat végeznek annak felmérésére, hogy a parodontális kezelés milyen hatással van a cerebrovaszkuláris betegségben szenvedő betegek visszatérő érrendszeri eseményeire.”

Gyakorlatban: rendszeres professzionális kezelés!

A jelentés a mindennapi gyakorlatra összpontosít. A szándék az, hogy ezek a bizonyítékok bekerüljenek a fogorvosok számára a klinikai gyakorlatban alkalmazandó ajánlásokba, különösen az idősebb vagy a stroke kockázati tényezőivel rendelkező betegek esetében.

Ezzel kapcsolatban Dr. Yago Leira elmondta: “Egyrészt a fogorvosoknak tudniuk kell, hogyan kell megközelíteniük azokat a betegeket, akik már szenvedtek stroke-ot (akiknek többsége érrendszeri rizikófaktorokkal, például cukorbetegséggel és/vagy magas vérnyomással rendelkezik), akik közül sokan nagy mennyiségű gyógyszert szednek… másrészt minden olyan pácienst, aki a fogorvosi rendelőbe érkezik, és fogágybetegséget diagnosztizál nála a fogorvos, meg lehetne szűrni a lehetséges érrendszeri kockázati tényezők azonosítása érdekében a megfelelő szakmai ellátóhelyen. Végül pedig minden fogorvosnak és fogászati szakembereknek meg kell értenie a fogágybetegség szisztémás érrendszeri gyulladást okozó hatását illetve a potenciális  előnyöket, amelyeket a parodontológiai kezelés biztosíthat, beleértve például az anyagcsere szabályozását és a vérnyomás csökkentését.”

Dr. Ana Frank szerint a közvélemény nagyrészt nincs tisztában a parodontitis és az esetleges neurológiai betegségek közötti összefüggéssel. “Még hosszú út áll előttünk, mire elmondhatjuk, hogy a közvélemény tisztában van ezzel a lehetséges összefüggéssel. És nem is csak a laikus nyilvánosság! Hangsúlyoznunk kell kollégáink és általában az egészségügyi szakemberek körében, hogy a fogak egészségének előmozdítása fontos az emberek általános egészségi állapotának javítása érdekében”.”

A cikk eredetiben a spanyol nyelvű Medscape-en: KLIKK IDE!

A cikk angolul: KLIKK IDE!

Elolvasásra ajánlom a Sanoral Fogászati és Szájsebészeti Klinika BLOG-jából az alábbi bejegyzéseket:

Mi a dentálhigiénikus feladata?

A fogínyvérzés okai

Széles Alexandra klinikai fogászati higiénikus és vezető asszisztens beszámolója düsseldorfi tanulmányútjáról

További műtéti fotók és információk a FOGÁSZATI IMPLANTÁCIÓ – AZ IMPLANTOLÓGUS VÁLASZOL Facebook-csoportban!
Szintén figyelmébe ajánlom FACEBOOK-OLDALAMAT és YOUTUBE-csatornámat!

Munkahelyem a Sanoral Fogászati és Szájsebészeti Klinika.